Sunday, September 27, 2009

خرید بنزین بی کیفیت از ونزوئلا، تبعات بلند مدت مخربی بر محیط زیست در پی خواهد داشت.

گزارش دریافتی :
ناگفته های وضعیت بنزین در کشور (خرید بنزین بی کیفیت از ونزوئلا، کیفیت پائین بنزین سوپر، و طرح تولید 24 ساعته بنزین)نکات مهم:بنزین وارداتی از ونزوئلا کیفیتی بسیار پائین تر از استانداردهای جهانی دارددولت عملاً روشهای کاهش کیفیت بنزین را به جایگاه داران آموزش می دهد.تولید 48 ساعته بنزین با افزودن مکملهای می تواند تاثیرات نامناسبی بر سلامت شهروندان داشته باشد روند فعلی گاز سوز کردن خودروها یکی از مهمترین عوامل افزایش مصرف سوخت در کشور است پس از افشای نقاط مبهم تفاهم نامه واردات بنزین از ونزوئلا مبنی بر اینکه در شرایطی که بر اساس آمارهای شرکت ملی نفت ایران، بهای هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس روز دوشنبه (23 شهریور) حدود 460 تومان است اما واردات بنزین از ونزوئلا به قیمت هر لیتر 690 تومان انجام خواهد شد. هفته گذشته یکی از شرکتهای عمده وارد کننده خودرو به کشور نیز از مشتریان خود خواست به دلیل عرضه بنزین سوپر بی کیفیت در جایگاه های عرضه سوخت تهران از مصرف این فراورده تا اطلاع ثانوی در خوردوها خودداری نمایند.علی اکرمی تحلیل گر مسائل انرژی در گفتگو با ادیا گفت: بهتر است دولت حداقل توجیهات سیاسی مناسبی برای امضای این یادداشت تفاهم داشته باشد و افزود توافق انجام شده برای واردات بنزین با کیفیتی بسیار پائین و قیمتی فوق العاده بالا انجام شده است که به هیچ وجه از نظر فنی و اقتصادی توجیه پذیر نیست و تنها ممکن است به دلایل سیاسی این اقدام صورت گرفته باشد.وی با اشاره به اینکه بنابر استانداردهای بین المللی اکتان بنزین سوپر بالاتر از 95 و معمولا در سطح 97 قراردارد اما توافق واردات بنزین از ونزوئلا بر مبنای بنزین با اکتان 92 صورت گرفته است ، عرضه مستقیم این بنزین را به صورت بنزین سوپر در جایگاهها موجب کاهش راندمان خوردوها، افزایش مصرف و افزایش آلودگی هوا دانست و گفت اکتان بسیار پائین این بنزین آن را فاقد ارزش افزودن به تولیدات داخلی برای افزایش اکتان آنها دانست.اکرمی در توضیح این مساله گفت: در شرایط کنونی روزانه حدود 14 میلیون لیتر بنزین سوپر با اکتان بالاتر به بنزین خام تولید پالایشگاههای داخلی برای افزایش عدد اکتان آن اضافه می شود و بی کیفیت بودن بنزین وارداتی طبیعتاً باعت افت کیفیت بنزین معمولی توزیع شده در کشور می شود.وی با بیان این مساله که بر اساس قانون در ایران عدد اکتان بنزین معمولی 87 و برای بنزین سوپر 95 است، افزود متاسفانه به دلیل استفاده از روش ترکیب انواع بنزین برای بالابردن اکتان به جای افزایش کیفیت بنزین تولیدی و همچنین کیفیت فوق العاده پائین بنزین تولید شده در برخی از پالایشگاههای کشور اخبار متعدد از عرضه بنزین معمولی با اکتان 80-85 در شهرستانها و بنزین سوپر با اکتان متغیر 90-92 بسته به موقعیت جغرافیایی جایگاه عرضه ، حکایت دارد. در حالیکه سازمان حفاظت از محیط زیست بارها نسبت به مخاطرات ناشی از آلایندگی بنزین با اکتان پائین تر از 90 هشدار داده است.اکرمی ترکیب بنزین بی کیفیت تولید داخل با بنزین سوپر برای بالابردن کیفیت سوخت را آموزش عملی به برخی از جایگاه داران خواند و گفت متاسفانه در حالیکه نظارت روزانه و دقیقی بر کیفیت بنزین جایگاه ها وجود ندارد و در نبود فضای رقابتی برای بخش خصوصی، هیچ تضمیمی وجود ندارد که برخی جایگاه ها نیز با تقلید از روش دولت بنزین سوپر را با افزودن بنزین معمولی عرضه کنند و متاسفانه برخی شنیده ها از تفاوت کیفیت بنزین در جایگاه های مختلف سطح شهر تهران نشان از همین موضوع دارد.این کارشناس انرژی افزود جای تعجب است که در کشوری مانند لبنان علیرغم مشکلات فراوان استقرار سیستم مدیریت سوخت، جنگهای داخلی و حملات نظامی به زیر ساختهای پخش انرژی در حال حاضر بنزین معمولی با اکتان بالاتر از 92 و بنزین سوپر با اکتان 97 توزیع می گردد آنوقت در پایتخت یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد نفتی کیفیت پائین بنزین موجب ایجاد مشکلات فراوان برای خودروها می گردد.وی همچنین در مورد طرح خودکفایی 48 ساعته از واردات بنزین گفت : به نظر نمی رسد طرح افزودن مکملهای آروماتیک به بنزین پایه بتواند پاسخگوی نیاز روزانه 20 میلیون لیتر بنزین برای کشور در شرایط قطع واردات باشد. و همچنین به دلیل بالابودن افزونه های آلاینده آروماتیک PAH به این محصول که حدودا 100% بیش از میزان مجاز می باشد باید بررسی های دقیق و جدی در مورد مخاطرات زیست محیطی و همچنین تاثیراحتمالی استفاده از این سوخت بر سلامتی شهروندان نظیر افزایش مخاطرات حمله قلبی صورت پذیرد.اکرمی میزان مصرف بنزین موتور در کشور را به صورت میانگین روزانه 67 میلیون لیتر داسنت و گفت که معمولاً در ارائه آمارهای حکومتی بسته به شرایط با کسر مصرف بنزین سوپر از این امار مصرف روزانه کشور 64 میلیون لیتر اعلام می شودوی با اشاره به بی برنامه بودن مسوولان در امر توزیع انرژِی و فقدان استراتژی و مدیریت مناسب مصرف سوخت در کشور گازسوز کردن نسنجیده خودروها را یکی از بزرگترین دلایل افزایش مصرف سوخت در کشور دانست و گفت با توجه به اینکه گاز توانايي فشرده شدن تا عدد تراكم 12 را دارد به راحتی می توان نتیجه گرفت که خودروهایی که بتوانند در موتور خود از نزدیکترین ضریب به این تراکم استفاده کنند راندمان بهتری خواهند داشت منجمله خودروهای زانتيا و پارس با نسبت تراكم يك به 10 و انواع مختلف پژو 206 با نسبت تراکم یک به 10 و یک به 11 که البته در این خودروها هم استفاده گاز و بنزین غیر سوپر علاوه بر مشکلاتی چون افت ضربه زدن به موتور، سوختن سوپاپ، تاب برداشتن سرسيلندر، سوراخ شدن كف پيستون ، مصرف سوخت در حالت بنزيني افزايش يافته و آلودگي آن هم به مقدار زیاد تشديد مي شود .این کارشناس ارشد انرژی گفت در چنین شرایطی شرکتهای خودروسازی کیتهای گاز سوزکردن خودرو ها را بر روی خودروهایی نظیر پژو آر دي و پرايد با نسبت يك به 5/8 و پيكان با نسبت تراكم يك به 3/7 تعبیه می کنند، که این امر اگرچه ممکن است موجب جذابیت صوری برای خریداران گردد اما تبعات بلند مدت مخربی بر محیط زیست در پی خواهد داشت.

No comments:

Post a Comment